Długo oczekiwane uznanie prawne istnienia Kościołów chrześcijańskich w Egipcie może zostać przyjęte już na najbliższej sesji parlamentu tego kraju. Ujawnił to deputowany Monsef Suleiman, który jest prawnym doradcą Kościoła koptyjskiego.
Według niego tekst przygotowywany w ministerstwie sprawiedliwości był konsultowany z ekspertami, urzędnikami państwowymi i przedstawicielami Kościołów różnych wyznań. Zaaprobowali oni wszystkie artykuły projektu, który zostanie teraz przekazany do rady ministrów. To do niej należy skierowanie go pod obrady parlamentu.
Prace nad projektem, z udziałem reprezentantów Kościołów, trwały od 2014 do 2020 roku. Zajęło to tyle czasu, gdyż jednolity tekst musiał uwzględnić międzywyznaniowe różnice, np. w takich kwestiach jak separacja i rozwód, odmiennie regulowanych przez poszczególne wspólnoty chrześcijańskie.
Egipt obok Libanu jest krajem arabskim mającym największy procent ludności chrześcijańskiej. Oblicza się, że 10 proc. ze 100 mln Egipcjan to chrześcijanie koptyjscy. Dyskryminacja i ataki na nich ze strony radykalnych islamistów nasiliły się wraz z islamizacją kraju w latach 80. XX w. Ich sytuacja zaczęła poprawiać się po objęciu władzy w 2013 roku przez prezydenta Abd al-Fattaha as-Sisiego.
Podziel się cytatem
Na przykład w 2016 r. wprowadzono ustawę o budowie i remontach obiektów kościelnych. W połączeniu z art. 64 konstytucji, mówiącym o wolności religii i wyznania dla wyznawców trzech religii Abrahamowych, ułatwia ona chrześcijanom w kraju otrzymywanie pozwoleń na budowę świątyń, a także legalizację tysięcy tych, które wcześniej wzniesiono nielegalnie.
Jednak egipska konstytucja i inne dokumenty porządkujące życie społeczeństwa inspirowane są nadal szariatem, czyli prawem koranicznym. Chrześcijanie nie mają pełni praw politycznych, choć nie są wyłączeni z życia politycznego.
– Chrześcijanie chcą być traktowani jak obywatele, tak by to nie religia kontrolowała wszystko, lecz prawo państwowe, które traktuje każdego na równi z innymi – wyjaśnia katolicki patriarcha Aleksandrii obrządku koptyjskiego Ibrahim Sidrak.
Długo oczekiwana ustawa o statusie prawnym chrześcijan w Egipcie ma zostać wkrótce zatwierdzona przez egipski parlament. Opracowanie nowych przepisów dotyczących wrażliwych kwestii związanych z prawem rodzinnym, było długim procesem, który rozpoczął się w 2014 roku. Ustawa powinna zostać przedyskutowana wkrótce po otwarciu nowej sesji parlamentu 23 stycznia.
Parlament Egiptu ma zatwierdzić niedługo nowe przepisy, opracowane we współpracy z lokalnymi Kościołami chrześcijańskimi, dotyczące statusu prawnego chrześcijan w tym kraju. Ministerstwo Sprawiedliwości zakończyło proces redagowania nowego prawa w czerwcu 2021 r. po 16 sesjach, podczas których konsultowało się z ekspertami prawnymi, urzędnikami państwowymi i przedstawicielami Kościoła, aby osiągnąć konsensus co do brzmienia tekstu ustawy. Dyskusje koncentrowały się w szczególności na kwestiach takich jak rozwód i separacja prawna, do których poszczególne Kościoły mają różne podejście. Przywódcy chrześcijańscy przekazali władzom egipskim wspólne propozycje 15 października 2020 r.
O życiu św. Jana Kantego w ciągu 500 lat powstało wiele legend, które świadczą o jego popularności. Urodził się 24 czerwca 1390 r. w Kętach - miasteczku położonym
u podnóża Beskidu Małego. Pierwsza wzmianka o św. Janie Kantym pochodzi z 1413 r. i widnieje w Indeksie Akademii Krakowskiej. Św. Jan miał wówczas 23 lata
i był studentem Wydziału Filozoficznego AK. Studnia ukończył w 1418 r., otrzymując tytuł magistra atrium.
Po przyjęciu święceń kapłańskich w 1421 r. objął posadę w Szkole Klasztornej w Miechowie. Zasłynął w tym czasie jako znakomity kaznodzieja. W wolnych
chwilach przepisywał rękopisy. Były to zazwyczaj dzieła św. Augustyna, gdyż Szkoła Klasztorna opierała się na jego nauce. Święty zajmował się także muzyką, o czym świadczą odnalezione fragmenty
skomponowanych przez niego pieśni dwugłosowych.
W roku 1429 na prośbę przyjaciół znów powrócił do Krakowa i zaczął wykładać na Wydziale Filozoficznym AK. Od 1434 r. pełnił obowiązki prepozyta kolegiaty św. Anny w Krakowie. Wykładał wówczas
logikę, fizykę i ekonomię Arystotelesa. Po uzyskaniu stopnia magistra, co odpowiada dzisiejszemu doktoratowi, św. Jan Kanty do końca swojego życia poświęcił się wykładom na Wydziale Teologicznym.
Zmarł w opinii świętości w 1473 r. Jego kanonizacji dokonał w 1767 r. papież Klemens XIII. On też ustalił 20 października wspomnieniem liturgicznym o Janie Kantym.
Jego relikwie spoczywają w kolegiacie św. Anny w Krakowie.
Warte uwagi jest to, że św. Jan jest patronem nie tylko studentów, którym poświęcił 55 lat profesury na AK, ale także i dzieci. Był wzorem pracowitości. W ciągu swojego życia przepisał
ok. 18 tys. stron. Mając 40 lat, rozpoczął studia pod kierunkiem dr. Benedykta Hesse. Studia te trwały 13 lat, a Święty stawiał sobie za cel poszerzanie swojej wiedzy o Panu
Bogu.
Wśród wielu cnót tradycja przekazała pamięć jego prawdomówności oraz troskę o dobre imię bliźniego. Jednakże najpiękniejszą cnotą Świętego było niewątpliwie miłosierdzie dla potrzebujących.
Podczas uroczystości poświęconej Janowi Kantemu, która miała miejsce 20 października br. w kościele parafialnym w Osobnicy, homilię wygłosił rodak, profesor WSD w Szczecinie
ks. Zbigniew Woźniak. To on przekazał wiernym ważne przesłanie Jana Kantego: „(...) Żywot Jana Kantego uczy postawy i obyczajów chrześcijańskich. To, co głosił, potwierdzał pokorą i swym
zacnym życiem. To on, podobnie jak Jezus Chrystus (...), prowadził swoich uczniów, był obok nich i pilnował, aby dojrzeli do swojej posługi”. Tak brzmi przesłanie zwłaszcza dla pedagogów
i nauczycieli i nie jest ono dzisiaj łatwe do wykonania. Bardzo często autorytet nauczyciela bywa podważany. Mimo to pedagog zobowiązany jest do przekazywania nauki i wiedzy
o życiu. Jeśli nie zbudujemy życia na prawdzie, to nie ma dla nas przyszłości.
Swoje słowa św. Jan Kanty potwierdzał życiem. Jako wychowawca, miał za zadanie uczyć, prowadzić i towarzyszyć.
Osoba św. Jana otoczona jest wieloma legendami. Jedna z nich mówi o dziewczynie, która próbowała scalić dzban. Św. Jan pomógł go jej posklejać. Jest to piękny symbol dla naszej
społeczności - obraz św. Jana scalającego nasze różne osobowości.
W Ogrodach Geyera w Łodzi odbył się I Zjazd Dam i Kawalerów Krzyża Wolności i Solidarności.
W Ogrodach Geyera w Łodzi odbył się I Zjazd Dam i Kawalerów Krzyża Wolności i Solidarności. Wydarzenie zgromadziło kilkaset osób odznaczonych z regionu centralnej Polski, liderów projektu „Silni Polską”, a także przedstawicieli władz, wojska, duchowieństwa i członków NSZZ Solidarność.
- 45 lat temu powstało NSZZ Solidarność. Rocznica tego wydarzenia skłania nas pracowników Instytutu Pamięci Narodowej do refleksji nad przemianami jakie zaszły w Polsce, ale również uczczenia tych, którzy z odwagą i wiarą w lepszą przyszłość budowali naszą wolną Ojczyznę – powiedział dr Karol Piskorski dyrektor IPN Oddziału Łódzkiego.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.