Reklama

Wiara

Jutrzenka Zbawienia

Narodziny Najświętszej Maryi Panny są świętem przynoszącej głęboką radość nadziei – tej, która płynie z narodzin dziecka, tej, której zapowiedź przynosi ludzka praca, ale przede wszystkim tej, która wskazuje na ostateczny cel i przeznaczenie naszego życia.

Niedziela Ogólnopolska 36/2025, str. 16-17

[ TEMATY ]

wiara

commons.wikimedia.org

Annibale Carracci, Narodziny Maryi Dziewicy

Annibale
Carracci,
Narodziny
Maryi
Dziewicy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z radością obchodzimy Narodzenie Najświętszej Maryi Panny, z Niej wzeszło Słońce sprawiedliwości, Chrystus, który jest naszym Bogiem”. Antyfona mszalna na święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny wzywa do radości – narodziny Maryi są bowiem zapowiedzią najważniejszego wydarzenia w dziejach – Wcielenia Bożego Syna, wejścia Boga w świat i Jego niewypowiedzianej bliskości z człowiekiem.

Historia święta

Święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny należy do najstarszych w liturgii chrześcijańskiej. Zrodziło się prawdopodobnie w V stuleciu w kościele św. Anny w Jerozolimie. Świadectwo Romana Pieśniarza, który był wówczas diakonem w Konstantynopolu, pokazuje, że już wtedy było ono głęboko przeżywane. Ta radość z przyjścia Maryi wybrzmiewa w przypisywanym temu autorowi akatyście, który sławi Maryję słowami: „Ty, o Najświętsza Dziewico, jawisz się nam w ciemnościach, jak światłodajna pochodnia. Niematerialne zapalając światło, wiedziesz wszystkich do poznania Boga, swoim blaskiem rozjaśniając umysły”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

W Kościele zachodnim wprowadzenie święta łączy się z papieżem Sergiuszem I, któremu bliska była tradycja wschodnia, ponieważ jego rodzina pochodziła z Antiochii w Syrii. Papież ten nakazał procesję ku czci Najświętszej Maryi Panny w święto Jej narodzin. W XIII stuleciu papież Grzegorz XI dołączył do święta oktawę (1245 r.), a papież Grzegorz XI w 1378 r. – wigilię. Wigilia i oktawa zostały zniesione w 1955 r.

Nie są znane czas i miejsce urodzenia Maryi. Informacje na ten temat podaje jedynie tradycja zachowana w apokryfach. Ukazują one, że Joachim i Anna, nie mając dzieci, byli poniżani przez Żydów, którzy uważali, że bezdzietność jest karą za grzechy. Ciągle jednak prosili Boga, wierząc, że usłyszy ich modlitwę i obdarzy upragnionym potomstwem. Zapowiedź narodzenia Maryi miał przynieść Annie Anioł Pański, który powiedział do niej: „Anno, wasze modlitwy zostały wysłuchane. Urodzisz córkę, która będzie radością wszystkich ludzi”. Tę samą nowinę usłyszał od Anioła Joachim, który wyszedł na pustynię, by podczas 40-dniowego postu prosić Boga o łaskę rodzicielstwa. Joachim i Anna, wdzięczni za dar nowego życia, jeszcze przed urodzeniem dziecka ofiarowali je na wyłączną służbę Bogu.

Maryja – zapowiedź zbawienia

Reklama

Narodzenie Maryi to święto radości, tej radości, która napełniła Joachima i Annę. Jej odbicie widzimy na ikonach, które przedstawiają treści zawarte w apokryfach, a swoją symboliką przywołują równocześnie wydarzenia związane z tajemnicą zbawienia. Święto to jest jednak przede wszystkim potwierdzeniem Bożej zapowiedzi, że człowiek nie pozostanie sam, że prawda o jego życiu nie jest jedynie historią przemijania, cierpienia, śmierci i samotności, ale prawdą o nieskończonej Miłości, która przechodzi przez ludzki los, a Jej światło staje się źródłem prawdziwej i niezawodnej nadziei. Przypomina o tym szczególnie narodzenie Maryi, wybranej na Matkę Chrystusa. Jan Paweł II napisał o Niej: „Maryja jest pierwszą istotą przenikniętą światłem, i to przed widocznym pojawieniem się Słońca. Albowiem Maryja wywodzi się ze słońca świętości: «Kimże jest ta, która świeci z wysoka jak zorza, piękna jak księżyc, jaśniejąca jak słońce?» (Pnp 6, 10). Wszak ów wielki znak, który się ukazał na niebie, to właśnie Ona: «Niewiasta obleczona w słońce i księżyc pod jej stopami, a na jej głowie wieniec z gwiazd dwunastu» (Ap 12, 1)”. W tradycji Kościoła pojawiają się określenia Maryi jako Jutrzenki Zbawienia, wskazujące na nadzieję, której jest zapowiedzią. Jest Ona, jak napisał św. Albert Wielki: „złotą liną, którą ze szczególnej wspaniałomyślności spuścił nam Bóg (...), by przyciągnęła Światłość Jego miłosierdzia. Kiedy bowiem pojawia się jutrzenka, światło wypływa z ciemności i jest znakiem zbliżającego się słońca, które dzień w pełni rozświetli”.

Matka Boża Siewna

Reklama

W polskiej tradycji święto Narodzenia Matki Bożej obchodzone było jako święto Matki Bożej Siewnej. Matka Boża to Królowa, ale równocześnie Opiekunka czuwająca nad trudem pracy na roli. Ludowe legendy głoszą, że przed potopem całe źdźbła zbóż były ziarnem, ale Bóg w swym gniewie zesłał sprawiedliwą karę na złych ludzi i woda zaczęła zalewać całą ziemię coraz wyżej. Wtedy Maryja uchwyciła kłos, aby osłonić go swoją świętą dłonią, i tyle, ile zdołała uchwycić, ocalało, a odtąd źdźbło jest zakończone kłosem na szerokość dłoni. Powierzano Jej ziarno na siew, o które dba w imię miłości do ciężko pracujących ludzi. W legendach ze zbioru Mariana Gawalewicza Królowa niebios zawarta jest również opowieść o Matce Bożej Siewnej. To historia związana z ucieczką Świętej Rodziny do Egiptu. Kiedy Józef wraz z Maryją i Dziecięciem uciekali przed pościgiem żołnierzy Heroda, ujrzeli świeżo zaorane pola i siewcę rzucającego w ziemię ziarna pszenicy. Maryja pozdrowiła go i powiedziała, że już następnego dnia będzie zbierał plon. Gdy ten patrzył z niedowierzaniem, „Maryja Panna Jezusa Józefowi na ręce złożyła, sama się płachtą przepasała i poszła rolą wzdłuż bruzd zaoranych: drobną rączyną drobne ziarno siała, a kędy tylko garść zboża rzuciła, wytryskiwały z ziemi strumienie kłosów i falować zaczynały i pszenica wyrastała jak las. Zasiała tak całe pole daleko, daleko, aż po sam kraniec gruntu i wróciła”. Siewca zrozumiał, że na jego polu dokonał się cud, upadł na kolana, aby podziękować Bogu, a potem rozpoczął żniwa. Gdy przybyli żołnierze Heroda, zapytali go, czy widział kobietę z dzieckiem na ręku i starca. Wtedy odpowiedział im zgodnie z prawdą, że przechodzili tędy, kiedy on zaczynał obsiewać swoje pole. Zaskoczeni słudzy uznali więc, że daremna jest dalsza pogoń.

Matka Boża Siewna jest Patronką zasiewów, ozimin i jesiennych prac polowych. Wierzono, że przechodzi przez pola i błogosławi je, dzięki czemu będą obfite plony. Odbicie tego zaufania widzimy na obrazie Piotra Stachiewicza – Matka Boża ubrana w prostą białą suknię idzie przez zaorane pola i obsiewa je ziarnem. W tej ludowej wierze zawarta jest głęboka mądrość: Ta, która stanie się Matką Chleba Życia, błogosławi tym, którzy swą ciężką pracą dbają o to, by nie zabrakło nikomu powszedniego chleba. Ta, której Narodzenie zapowiada wypełnienie Bożych obietnic, uczy nadziei i cierpliwości, które towarzyszą pracy rolnika, jego oczekiwaniu na plony i ziarno na chleb. Przypomina o tym modlitwa błogosławieństwa ziarna na siew: „Prosimy Cię, pobłogosław te ziarna i inne nasiona (...), aby rośliny z nich wyrosłe wydały obfite plony. Spraw też, abyśmy za przykładem Najświętszej Maryi Panny, która słuchała słowa Twojego i strzegła owocnie w sercu, przynosili plon stokrotny przez naszą wytrwałość w pełnieniu Twojej woli. Udziel nam tego przez zasługi Najświętszej Dziewicy, której narodziny dziś obchodzimy”.

Narodziny Najświętszej Maryi Panny są więc świętem przynoszącej głęboką radość nadziei – tej codziennej, choć zawsze jedynej i niezwykłej, która płynie z narodzin dziecka, tej, której zapowiedź przynosi ludzka praca i ziarno rzucone w ziemię, ale przede wszystkim tej, która wskazuje na ostateczny cel i przeznaczenie naszego życia. Tak napisał o niej papież Benedykt XVI: „W hymnie z VIII/IX wieku, a więc sprzed ponad tysiąca lat, Kościół pozdrawia Maryję, Matkę Boga, jako «Gwiazdę Morza»: Ave Maris Stella. (...) Życie jest niczym żegluga po morzu historii, często w ciemnościach i burzy, w której wyglądamy gwiazd wskazujących nam kurs. Prawdziwymi gwiazdami naszego życia są osoby, które potrafiły żyć w sposób prawy. One są światłami nadziei. Oczywiście, Jezus Chrystus sam jest światłem (...), które wzeszło nad wszystkimi ciemnościami historii. Aby jednak do Niego dotrzeć, potrzebujemy bliższych świateł – ludzi, którzy dają światło, czerpiąc je z Jego światła, i w ten sposób pozwalają nam orientować się w naszej przeprawie. Któż bardziej niż Maryja mógłby być gwiazdą nadziei dla nas – Ona, która przez swoje «tak» otwarła Bogu samemu drzwi naszego świata; Ona (...), w której Bóg przyjął ciało, stał się jednym z nas” (Spe salvi, n. 49).

2025-09-02 08:23

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dzielmy się chlebem, budujmy wspólnoty

Niedziela Ogólnopolska 30/2015, str. 32-33

[ TEMATY ]

wiara

homilia

Bożena Sztajner/Niedziela

Czytania z dzisiejszej niedzieli przypominają mi pewien osobisty „cud eucharystyczny”. Mój pierwszy pobyt we Włoszech. Kolacja. Czekamy na dania, które mają wyjechać z kuchni. Ale na stole jest świeży chleb i białe wino prosto z chłopskiej piwniczki. Zaczynam łamać chleb, jeść go i popijać winem. Jakie to było dobre! Zrozumiałem wtedy, że rzeczywiście chleb i wino są w klimacie śródziemnomorskim podstawowymi owocami pracy rąk ludzkich. Jeśli dodamy jeszcze oliwę i sól, to doprawdy nic więcej nie potrzeba. Nic dziwnego, że chleb, wino, oliwa i sól pojawiają się często na kartach Biblii, że Bóg związał swoją sakramentalną obecność z chlebem i winem. Bóg jest dobry jak chleb. Daje się ludziom, by się nasycili, wzmocnili. Nigdy się nie nudzi. Każdego dnia powinniśmy odmawiać modlitwę „Ojcze nasz”: „(...) Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj (...)”. I każdego dnia powinniśmy Bogu dziękować. Powinniśmy też pamiętać o tych, którym chleba brakuje. Jedna z interpretacji dzisiejszej Ewangelii o rozmnożeniu chleba mówi, że cud, którego Jezus dokonał, polegał w gruncie rzeczy na otwarciu serc ludzi. Otóż większość ze słuchaczy Mistrza z Nazaretu miała jakieś jedzenie schowane w zanadrzu. Zachęceni postawą i słowami Chrystusa zaczęli wyciągać to, co mieli, i dzielić się z innymi. Tak oto obudzona w ludziach solidarność sprawiła, że wszyscy się najedli i zebrali jeszcze 12 koszów ułomków. To tylko możliwa interpretacja, ale nawet jeśli tak nie było, to z całą pewnością cud rozmnożenia jest z jednej strony zapowiedzią Eucharystii, a z drugiej – wezwaniem do solidarności w gospodarzeniu dobrami materialnymi. Zauważmy, że cud, czyli Boża interwencja, i ludzkie działanie nie wykluczają siebie nawzajem. Wręcz przeciwnie, łaska bazuje na naturze. Jezus prowokuje uczniów do myślenia, skąd wziąć jedzenie. Wówczas Andrzej zauważa, że „jest tu jeden chłopiec, który ma pięć chlebów jęczmiennych i dwie ryby”. Tu zaczyna się cudowne działanie Jezusa, który łączy to, co ludzkie, z tym, co Boskie. Czyni to przede wszystkim we wspólnocie Kościoła, o której w II czytaniu pisze Paweł Apostoł: Jedno Ciało, jeden Duch, jeden Pan, jeden Ojciec, „bo też zostaliście wezwani w jednej nadziei”. W czasie letnim Kościół proponuje różnego rodzaju rekolekcje zamknięte, pielgrzymki, warsztaty... Tego rodzaju wydarzenia budują naszą relację z Bogiem, ale też pozwalają doświadczyć Kościoła, który jest wielką wspólnotą złożoną z małych wspólnot, poczynając od wspólnot rodzinnych. Dzielmy się więc chlebem, budujmy wspólnoty.
CZYTAJ DALEJ

To ile za te wypominki?

Przez cały listopad w parafiach odprawiamy tzw. wypominki. To nic innego, jak modlitwa polegająca na wyczytywaniu imion i nazwisk naszych bliskich i dalszych zmarłych

Wypominki są jednorazowe, oktawalne, półroczne i roczne. Wypisujemy na kartkach nazwiska zmarłych i przynosimy je do swoich duszpasterzy. Wypominki jednorazowe odczytuje się na cmentarzu, oktawalne przez 8 dni od dnia Wszystkich Świętych (często połączone z nabożeństwem różańcowym), a roczne przez cały rok przed niedzielnymi Mszami. Tradycja ma długą historię. W liturgii eucharystycznej sprawowanej w starożytnym Kościele odczytywano tzw. dyptyki, na których chrześcijanie wypisywali imiona żyjących biskupów, ofiarodawców, dobrodziejów, ale także świętych męczenników i wyznawców, oraz wiernych zmarłych. Imiona odczytywano głośno i trwało to bardzo długo. Drugą listę, listę świętych, odczytywał już sam biskup.
CZYTAJ DALEJ

Kolejne przesłuchanie Hołowni ws. jego słów o zamachu stanu

Na poniedziałek, na godzinę 11 zaplanowano kontynuację przesłuchania w charakterze świadka marszałka Sejmu Szymona Hołowni. Chodzi o jego słowa z lipca tego roku o zamachu stanu.

Rzecznik warszawskiej prokuratury okręgowej prok. Piotr Antoni Skiba informował, że przesłuchanie marszałka Sejmu, które odbyło się 10 października zostało przerwane na wniosek Hołowni i zakończyło się na momencie odpowiedzi na pytania prokuratora. Nowy termin wyznaczono na 3 listopada na godz. 11.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję