Rzadko można znaleźć publikację stanowiącą kompendium wiedzy na temat starości i związanych z nią ograniczeń. Taki walor ma książka „Czwarte Przykazanie.pl” zbiór wywiadów przeprowadzonych przez znanych dziennikarzy Iwonę Schymallę i Macieja Zdziarskiego ze specjalistami zajmującymi się osobami starymi: lekarzami geriatrii i gerontologii, psychologami, socjologami i rehabilitantami. Z wypowiedzi wyłania się obraz polskiej rzeczywistości społecznej nieprzygotowanej do rozwiązywania problemów łączących się z opieką nad starzejącym się społeczeństwem. Ale też kondycja polskiej rodziny w kontekście opieki nad starzejącymi się rodzicami stanowi powód do niepokoju. A są to problemy związane z brakiem komunikacji w rodzinie, z zapóźnieniami wynikającymi z różnicy pokoleń, sposobami życia dawniej i dziś, z atomizowaniem się polskiego społeczeństwa i zanikiem rodziny wielopokoleniowej, w której starość miała swoje miejsce. Współczesne małe rodziny stają przed problemami, o których już dziś trzeba mówić, dlatego że starości powinniśmy się uczyć od młodych lat. W książce znajdziemy wiele prostych rad ułatwiających funkcjonowanie osobie starszej:
jak bez nakładów finansowych przystosować mieszkanie, by ustrzec starzejącego się rodzica przed upadkiem i jego skutkami: złamaniami i unieruchomieniem na długie tygodnie;
jak ustawić meble, by udrożnić ciągi komunikacyjne i umożliwić starszemu rodzicowi wspieranie się na meblu po zrobieniu każdego kroku;
jak oświetlić mieszkanie, by wyeliminować potknięcia czy upadki (im mniejsze pomieszczenie, tym silniejsze oświetlenie mówią specjaliści, przypominając, że tam, gdzie jest mało miejsca do przejścia, nie można ryzykować, że starszy człowiek czegoś nie zauważy) i wiele innych.
Książka powstała na zlecenie Archidiecezji Łódzkiej, która jako jedna z pierwszych w Polsce zetknie się z problemem galopującego starzenia się. Demografowie twierdzą, że do 2030 r. ubędzie w Łodzi 130 tys. osób. Dlatego pierwszym rozmówcą dziennikarzy jest metropolita łódzki abp Marek Jędraszewski, który złożył m.in. piękne świadectwo o swoich rodzicach. (A.C.)
Iwona Schymalla i Maciej Zdziarski „Czwarte Przykazanie.pl”, Instytut Łukasiewicza, Kraków 2013.
Nie zawsze zdenerwowanie, złość czy furia są moralnie karygodne. Raczej nie lubimy być pod wpływem nieprzyjemnych emocji. Delektowanie się spokojem jest dalece bardziej miłe. Tęsknimy za błogostanem, który młodzi określają słowem: chillout.
Nie zawsze zdenerwowanie, złość czy furia są moralnie karygodne. Raczej nie lubimy być pod wpływem nieprzyjemnych emocji. Delektowanie się spokojem jest dalece bardziej miłe. Tęsknimy za błogostanem, który młodzi określają słowem: chillout. W czasach napiętych terminarzy czy nadużywania social mediów, które trzymają nas w napięciu, a potem pozostawiają w stanie zbliżonym do stuporu lub depresji, to normalne. Bardzo potrzebujemy „świętego spokoju”. Nie zawsze jednak jest on ideałem ewangelicznym. Jeśli chcę zachować dobrostan, nie mogę odwracać głowy od ludzkiej krzywdy, która dzieje się na moich oczach. Nie wolno mi nie reagować, nawet wzburzeniem, gdy trzeba kogoś ostrzec przed niebezpieczeństwem, obronić przed agresorem czy zaangażować się w schwytanie złoczyńcy. Nie mogę wtedy powiedzieć: „to nie moja sprawa”, „od tego są inni”albo „co mnie to obchodzi”. To tchórzostwo. Tak rozumiany „święty spokój” jest nieprawością albo tolerancją zła. Jak mógłbym przymykać oko, gdyby ktoś popychał bliźniego na drogę upadku. Czy jest godziwe nieodezwanie się przy stole – dla zachowania pozytywnych wibracji – kiedy trzeba bronić ludzkiej i Bożej prawdy? Czy milczenie w sytuacji kpiny z dobra, altruizmu czy świętości jest godne chrześcijanina? Czy kumplowskie poklepywanie po ramieniu w imię „przyjaźni”, kiedy trzeba koledze zwrócić uwagę, upomnieć go lub nawet nim wstrząsnąć, uznamy za cnotę? Nawet kłótnia może być święta! Wszak istnieje święte wzburzenie. Jan Paweł II krzyczał do nas wniebogłosy, upominając się o świętość małżeństwa i rodziny oraz o ewangeliczne wychowanie potomstwa. Współczesna tresura, nakazująca tolerancję wszystkiego, wymaga sprzeciwu, czasem nawet konieczności narażenia się grupom uważającym się za wyrocznię. Jezus powiedział: „Przyszedłem ogień rzucić na ziemię (Łk 12, 49). To też Ewangelia. Myślę, że zdrowej niezgody na niecne postępki, zwłaszcza te wykonywane pod płaszczykiem „zbożnych” czynności czy „szczytnych celów”, uczy nas dzisiaj Mistrz z Nazaretu. Primum: zauważyć ten proces czający się we mnie. Secundum: być krytycznym wobec świata. W dzisiejszej Ewangelii Zbawiciel jest naprawdę zdenerwowany, widząc, co zrobiono z domem Jego Ojca. Nie używa gładkich słów i dyplomatycznych gestów. Zagrożona jest bowiem wielka wartość. Najważniejsza świątynia świata miała za cel ukazanie Oblicza Boga prawdziwego i przygotowanie do objawiania jeszcze wspanialszej świątyni, dosłownej obecności Boga wśród ludzi – Syna Bożego. Na skutek ludzkich kalkulacji stała się ona niemal jaskinią zbójców, po łacinie: spelunca latronum. Dlatego reakcja Syna Bożego musiała być aż tak radykalna. Jezusowy gest mówi: w tym miejscu absolutnie nie o to chodzi! „Świątynia to miejsce składania ofiar miłych Bogu. Pan Jezus złożył swojemu Przedwiecznemu Ojcu ofiarę miłości z samego siebie. Ta Jego miłość, w której wytrwał nawet w godzinie największej udręki, ogarnia nas wszystkich, poprzez kolejne pokolenia i każdego poszczególnie, kto się do Niego przybliża” (o. Jacek Salij). O to chodzi w autentycznym kulcie świątynnym.
Papież Leon XIV spotkał się z 15 osobami z Belgii, ofiarami wykorzystywania seksualnego, którego dopuścili się wobec nich członkowie duchowieństwa, gdy te osoby były jeszcze niepełnoletnie.
Spotkanie, przebiegające w atmosferze bliskości z ofiarami, słuchania i dialogu – głębokiego i bolesnego – trwało prawie trzy godziny i zakończyło się głęboką modlitwą – podało 8 listopada biuro prasowe Stolicy Apostolskiej.
Ciało poszukiwanego od 2 listopada na Maderze polskiego turysty Igora Holewińskiego zostało znalezione w niedzielne popołudnie w północnej części portugalskiej wyspy - przekazała PAP lokalna policja.
Jak powiedział PAP Frederico Jesus z komendy policji w gminie Sao Vicente na północy Madery, grupa policjantów dotarła do ciała poszukiwanego Polaka.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.